Релігійне
дисиденство
Окремий
різновид дисидентства в Україні базувався на релігії. Теоретично радянська
конституція гарантувала свободу віровизнання. Але режим удавався до цілого ряду
заходів для боротьби з релігійними віруваннями та практикою. Вони включали
обмеження релігійних публікацій, заборону навчати дітей релігії, проведення
серед них атеїстичної агітації, засилання агентів у середовище
священнослужителів і церковної ієрархії, закриття культових споруд,
застосування до тих, хто стоїть за віру, громадських та економічних санкцій,
обмеження можливості здобути освіту. Антирелігійна кампанія Хрущова у 1959–1964
призвела до закриття половини православних церков в Україні (з усіх близько 7
000 у 1959).
Релігійний
опір прийняв форму петицій, протестів проти порушень свободи совісті і релігії,
переконань та напівлегальної діяльності.
Намагання
влади закрити 1974 Почаївську Лавру в результаті солідарного опору монахів і
вірних та розголосу за кордоном не було здійснене. Духовна безплідність
радянської ідеології, з одного боку, та обурення жорстокою політикою режиму, з
іншого, зумовили відновлення потягу до релігії, особливо на селі.
Скажене
гоніння Української греко-католицької церкви («церкви у катакомбах») не змогло
цілком знищити її. В останні десятиліття таємні відправи для віруючих проводили
на Західній Україні 300—350 греко-католицьких священиків на чолі з кількома
єпископами. Існували навіть підпільні монастирі й таємні друкарні.
У
1968–1969 органи КДБ провели масові арешти серед священиків Греко-Католицької
Церкви, а 1969 єпископ В. Величковський був засуджений на три роки ув'язнення.
1973 священик В. Прокопів був заарештований за те, що супроводжав до Москви
делегацію вірних, яка вимагала офіційного відновлення Греко-Католицької Церкви.
У
1982 р. Йосип Тереля організував Комітет захисту Української католицької
церкви, що ставив собі за мету домогтися її легалізації. Хоч у відповідь на це
режим став заарештовувати її активістів, серед українців Галичини та Закарпаття
відданість своїй давній церкві не втрачала сили.
Православна
церква в Україні, що офіційно називалася Російською православною церквою,
перебувала у вигіднішому становищі, оскільки її визнавав радянський уряд. Але
ціною цього було співробітництво з режимом, що доходило до плазування перед
ним. Як наслідок, у православній церкві, й особливо серед її ієрархії, поширилися
корупція, лицемірство і тенденція задовольняти державні інтереси за рахунок
релігійних потреб. Це призвело до того, що кілька членів нижчого духовенства,
зокрема жорстоко переслідуваний Василь Романюк, виступили з осудом як власних
зверхників, так і держави.
Чи
не найбільш войовничими і динамічними віровизнаннями в Україні в 1960—70-х
роках були баптистська та інші протестантські церкви — п'ятидесятники,
адвентисти, Свідки Єгови. Вони відправляли свої релігійні потреби в автономних
конгрегаціях, навчали дітей, як цього вимагає їхня віра, нерідко відмовлялися
реєструватися в органах влади, що ускладнювало властям контроль над ними. Їхні
погляди, організація, що спирається на простих віруючих, відданість вірі
приваблювали до них численних новонавернених, особливо на Східній Україні. В ці
роки вони становили непропорційно велику частку «в'язнів совісті» в СРСР. До
свого виїзду в Сполучені Штати першим провідником баптистів був пастор Георгій
Вінс.
Немає коментарів:
Дописати коментар